1اکتبر 2023 - تحقیقات جدید ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت (EASD) در هامبورگ آلمان (2 تا 6 اکتبر) نشان می دهد قرار گرفتن در معرض نور طبیعی می تواند به درمان و پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.

دکتر Ivo Habets، رهبر این تحقیق از دانشگاه ماستریخت، در هلند، گفت: عدم تناسب ساعت شبانه روزی داخلی ما با نیازهای فعلی ما در یک جامعه ی 24 ساعته /7 روز هفته، با افزایش بروز بیماری های متابولیک، از جمله دیابت نوع 2 مرتبط است.

نور طبیعی روز، قوی‌ترین نشانه محیطی ساعت شبانه‌روزی است، اما بیشتر مردم در طول روز در داخل خانه یا ادارات هستند و بنابراین در معرض نور مصنوعی دائمی هستند.

دکتر Habets، افزود: ما به این موضوع علاقه مند بودیم که آیا افزایش قرار گرفتن در معرض نور طبیعی در طول روز باعث بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود یا خیر.ما همچنین می‌خواستیم بدانیم که آیا این بر متابولیسم سوبسترا یا استفاده از مواد مغذی آنها تأثیر می‌گذارد. متابولیسم بدن معمولاً از یک ریتم 24 ساعته پیروی می‌کند و از استفاده از کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع انرژی در روز، به استفاده از چربی در شب تغییر می‌کند. قبلاً نشان داده شده بود که افراد در معرض خطر بالاتر دیابت نوع 2، کمتر قادر به ایجاد این تغییر هستند و ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا قرار گرفتن در معرض نور طبیعی این تغییر را در افراد دیابتی، آسان‌تر می‌کند.

برای بررسی این موضوع، Habets و همکارانش در هلند و سوئیس، طیف وسیعی از آزمایش‌های متابولیک را روی گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2در زمان قرار گرفتن در معرض نور طبیعی و زمان قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی، انجام دادند و نتایج را با هم مقایسه کردند.

13شرکت کننده(میانگین سن: 70 سال، شاخص توده ی بدنی:30.1 کیلوگرم بر متر مربع، HbA1c:6.1درصد، گلوکز پلاسما ناشتا: 8.1 میلی مول در لیتر)در مراکز تحقیقاتی مستقر شدند، که اجازه می داد قرار گرفتن در معرض نور، الگوهای غذایی و فعالیت بدنی آنها به شدت کنترل شود.

آنها در طول ساعات اداری (8 صبح تا 5 بعد از ظهر) به صورت تصادفی در معرض دو شرایط نوری قرار گرفتند: نور طبیعی روز از پنجره ها و نور مصنوعی LED.بین دو مداخله حداقل چهار هفته فاصله وجود داشت که هر کدام 4.5 روز به طول انجامید.

در طول مداخله نور طبیعی روز، شدت نور معمولاً در ساعت 12:30 بعد از ظهر با میانگین خوانش 2453 لوکس بالاترین میزان بود. نور مصنوعی 300 لوکس ثابت بود.

عصرها در نور کم (کمتر از 5 لوکس) و دوره خواب (11 شب تا 7 صبح) در تاریکی سپری می شد. به شرکت کنندگان وعده های غذایی استاندارد داده شد، به این معنی که در هر دو گروه مداخله غذای یکسانی خوردند. سطح قند خون به طور مداوم توسط مانیتورهایی که روی بازوی افراد بسته شده بود، ثبت شد و طیف وسیعی از آزمایشات دیگر در روز پایانی و نیمه هر مداخله انجام شد.

در روز چهارم، متابولیسم سوبسترای 24 ساعته، مصرف انرژی در حالت استراحت و نسبت تبادل تنفسی (این نشان می‌دهد که آیا چربی یا کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شوند) هر پنج ساعت یک بار اندازه‌گیری شد و نمونه های خون از افراد گرفته شد و متابولیت‌های در حال گردش در خون ارزیابی گردید.

دمای مرکزی بدن به مدت 24 ساعت اندازه گیری شد. متابولیسم سوبسترا، مصرف انرژی در حالت استراحت، نسبت تبادل تنفسی و دمای هسته بدن همه از یک ریتم 24 ساعته پیروی می کنند و محققان می خواستند ببینند که آیا این عوامل در این دو شرایط نوری متفاوت است یا خیر.

در روز پنجم (نیمه روز آخر)، بیوپسی عضلانی در حالت ناشتا برای ارزیابی بیان ژن ساعت - فعالیت ژن‌هایی که در ساعت شبانه روزی دخیل هستند، گرفته شد. سپس در یک آزمایش غذای مخلوط (MMT)، میزان تولید انسولین، اندازه گیری شد.

سطوح قند خون در طول مداخله نور طبیعی برای مدت طولانی تری نسبت به مداخله نور مصنوعی (59درصد از 4.5 روز در مقابل 51 درصد) در محدوده طبیعی (4.4 تا 7.8 میلی مول در لیتر) بود.

نسبت تبادل تنفسی در طول مداخله ی نور روز کمتر از مداخله ی نور مصنوعی بود، که نشان می‌دهد متابولیسم شرکت‌کنندگان در مواجهه با نور طبیعی راحت‌تر از استفاده از کربوهیدرات به استفاده از چربی به عنوان منبع انرژی، تغییر می‌کنند. Per1و Cry1، ژن هایی که به کنترل ریتم های شبانه روزی کمک می کنند، در نور طبیعی فعال تر از نور مصنوعی بودند.

مصرف انرژی در حالت استراحت و دمای هسته بدن از الگوهای مشابه 24 ساعته در هر دو شرایط نوری پیروی کردند. سطح انسولین سرم، اندازه‌گیری شده در طول یک آزمایش غذای مخلوط، در هر دو شرایط نوری مشابه بود، اما الگوی گلوکز سرم و اسیدهای آزاد پلاسما بین این دو شرایط نوری، تفاوت معنی‌داری داشت.

دکتر هابتس، گفت: نتایج، به ویژه کنترل بهتر قند خون، در مداخله ی نور طبیعی، نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور طبیعی روز برای متابولیسم مفید است و بنابراین می تواند به درمان و پیشگیری از دیابت نوع 2 و سایر شرایط متابولیک مانند چاقی کمک کند.

او افرود: تحقیقات ما نشان می‌دهد که نوع نوری که در معرض آن قرار می‌گیرید برای متابولیسم شما مهم است. اگر در یک دفتر کار کنید و تقریباً در معرض نور طبیعی قرار نمی گیرید، این وضعیت بر متابولیسم و خطر یا کنترل دیابت نوع 2 شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین سعی کنید تا حد امکان نور روز را دریافت کنید و در حالت ایده آل، وقتی که می توانید در خارج از منزل بسر ببرید.تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان تأثیر نور مصنوعی بر متابولیسم و مدت زمانی که باید در معرض نور طبیعی یا در فضای باز برای جبران این موضوع سپری شود، مورد نیاز است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-09-daylight-artificial-blood-sugar-nutrient.html